Pieni opas Macedonian matkaajalle

Tiedustelijat:: Pekka Kämäräinen ja Ilkka Mäkinen (Ali). Kirjoitettu 24.6 - 8.7.2008 lomamatkalta. Osa tiedosta perustuu aiempiin kokemuksiin ja internetistä löytyviin tiedon lähteisiin. Joten saatan sivuta jopa tosiasioita. Pyydän heti anteeksi kirjoitusasua joka on syvältä, kaikkine virheineen.

Tästä linkistä Wikipedian tiedot maasta:

Lennot tilattu Super saverin kautta. Linkki Supersaver.fi

Helsinki - Skopje meno-paluu Hinta 2 aikuista 757€ eli yhdeltä 299€ ja molemmilla noin 1000€ kayttörahaa matkassa joka riitti hyvin. Eli noin 1300€/otus

Aikataulu

Meno lennot

TI 24. kesäkuuta

09:30 hki - Budapest 10:55 (Kone ylös Hki 09:30)

13:05 Budapest - Skopje 14:25 (ja tämä oli myöhässä mutta ei sen väliä enää tässä vaiheessa ollut)

Meno matka sujui mielestäni ilman isompia kommelluksia. Helsinki kentälle saavuin noin1½ tuntia ennen lentoa ja Ilkka oli jo paikalla. Nostimme vielä vähän euroja lisää ja lähtöselvitykseen joka sujui ihan ok. Sitten vinkki kaikille... Turvatarkastuksessa ei kannata käyttää magneetti-kengänpohjallisia Ilkka käytti ja kaunis tyttö tarkisti ja tarkisti hänen tavaransa moneen otteeseen. Aikaa kului noin 20min. Ja todetessaan että ei tuo ole terroristi laski hänet viimein kenttäalueelle. Siellä viimeiset kalliit whiskyt ja viimeiset halvat soitot, että nyt mennään eikä meinata (kuuluuko takaisin? Tietää mistä lähteä kyselemään) MelAir kuljetti meitä liki koko matkan ja palvelu oli ihan OK Budapestissä pitkä vaihto ja yritimme nesteyttää itseämme Siellä jo lämpötila oli +10C enemmän mitä Suomi. Mutta liki selvinpäin (molemmat hoiti jo orastavaa krapulaa) Skopjen koneeseen pääsyssä meinasi tulla hermopinne lähtö viivästyi noin ½tuntia ensin jostain syystä ja sitten kun oltiin jo koneessa niin joku ipana koki elämänsä huonoksi ja rupesi voimaan tosi pahoin. Perhe poistui koneesta lentokenttälääkärin toimesta. Niin päästiin matkaan helpotti oloa kun oltiin taas liikkellä, saattoi osa olla alin salmiakki-alkoholillakin. Ilmakuoppia niinkuin siellä yleensä on ja kenttään. Olimme Skopje International-airport Alexader The great.

Paluu lennot

TI 8. heinäkuuta

15:10 Skopje - Budapest 16:30

19:25 Budapest - Helsinki 22:45

Paluu matkalla koimme pienoisen yllätyksen Makedonian lentokentällä (Alexader The great) jopa hieman epäilyttävän asian. Saimme vain matkatavaralippua muistuttavan lipetin jolla oli sitten tarkoitus siirtyä Budabestissä taas uuteen koneeseen. Hymh... No ei siinä mitään otimme vähän juotavaa ja pääsimme koneeseen kohti pohjoista. Budan tonttiinkin päästiin ihan ilman isompia ongelmia (ottakaa eväät mukaan, koneen tarjoilu oli vähän mitä oli.. noh lyhyt lento 1½h). Budan kentällä tietysti piti päästä oluelle ja wc ja sitten vielä oluelle... jep jep. Sitten huomasimme että jopas jopas aika rientää... ja meillä oli oikeasti jo kiire jatkolennolle... Kamala hönkä päälle ja kohti passin tarkastuspistettä. Siellä tuiman näköinen unkarin tyttönen vastassa ja selittämään että me ollaan Suomeen menossa (niitten kälysten matkalaukku tikettien kanssa)...ja kiirekkin olisi kun tuo viimeinen kuulutuskin on jo tullut... Aikamme asiaa selvitettyämme neitokainen laski meidät läpi. Nooh sitten piti vielä ehtiä käymään wc ennen koneeseen nousua (Pakko mikä pakko) Yllätyimme täysin kun aikanopeasti kuitenkin löysimme oikean tuubin ja huomasimme että Finmairin kone on kiinni putkessa. Mä en ollut uskoa että ollaan oikealla portilla mutta oikea se oli ja mikä parasta mimmit puhu suomea Joten selittely oli helppoa. Totesivat että taas näin ja katsoivat listalta että kyllä nämä pojat kuuluu tähän koneeseen. Kollit kiittää Finnairin henkilökuntaa lennolla MA 4746 Joten kotimatka alkoi. Sitä vieläkin ihmettelen että meidän matkatavarat tulivat hki-vantaa kentällä hihnalle liki ensimmäisinä. Siitä sitten alkoi matkaaminen kohti kotikammioita siitä sitten tulee oma lukunsa... Suosittelen siis lämpimästi matkustamaan selvinpäin ja menemään portille välittömästi kun se on mahdollista. Kikkaillessa voipi käydä huonostikin..

Käytännän vinkki Älä ota yli 20€ seteleitä mukaan sitä pienemmillä tulee paljon helpommin toimeen Kaikkialla käy € maksuvälineenä mutta varaudu saamaan aina takaisin Makedonian Dinars MKD.Harvoin tulee vaihtorahana €.

Sitten varsinaiseen matkapäiväkirjaan:

TI 24.08.2008 Sää pilvetön +38C balkkan toivotti meidät tervetulleeksi...

Skopjen kenttä n.15:00 (ottakaa hyvät ihmiset rannekello lentomatkoille mukaan niin ei ole niin tietämätön myöhästymisen pituudesta, On parempi mieli)

Taksi alle n. 15:45 kohti Tetovoa Hinta 60€ (maksakaa vain 40€ ainoa kohta jossa meitä kusetettiin...) Kuski kertoi meille vaikka mitä satuja balkkanilta ja muistakaa bensiini sekä renkaat on kalliita. Ihme kyyppi.

Tetovossa 16:20

Lentokenttä Alexader The great

Matkalla Skopje-Tetovo olin näkevinäni JYSK-myymälän vähän ennen Tetovoa tien oikealla puolen. Paluumatkalla tarkistimme tilanteen ja se todellakin oli JYSK. Moottoritietä oli tullut välille ja taksi-ukkelin mukaan ne oikoo reitin suoraan lentokentälle. Hyvä niin ettei tarvitse niin paljon aikaa päästä pois maasta. HEH

Tetovossa yövyimme Lirak-u nimisessä hotellissa tunnetaan myös Makedonskaja hotel nimellä, aivan Tetovon pääaukion kulmauksessa. Olimme hotellissa 24/6 - 26/6/2008 eli 2vrk ja hotelli lasku oli 1800MKD eli n.30€ (itse käytimme monessa kohtaa vanhaa kunnon suomi markkaa koska kun otti 1x nollan pois dinareista sulla oli markka hinta siinä (Siitä sitten vääntämään sit euroiksi. Helppoa matikkaa.) Hotelli ei ole mikään luxus mutta suihku on ja isoja heinäsirkkoja suihkutovereina.

Kirjautuessamme hotelliin respan-tyttö kysyi kuolemattoman lauseen: "Are You somekind of proferssors?" 2x räjähtänytä vanhaa ukkoa ilmestyy luukulle... Oli siinä naurussa pidättämistä... Hyvä tyttö kerto meille vaikka mitä kun udeltiin että missä parturi ja missä sitä ja tätä... Hotellin ainoa oikeasti englantia puhuva henkilö.

Ilkka kirjoittaa tätä matkapäiväkirjaa

Näkymiä terassilta

Se mainittu suihkutoveri

Kävimme syömässä restorant (bechtobach-tyyppinen ravintola) Palmassa pizzat x2 ja skopsko, paikallinen laatu laager olut x4. Koko setti 620MKD. (20€= n. 1200din)

Nyt nautimme Tikves Srederevka viiniä 200din mausta ja maistelemme Vardar tupakkaa 35MKD Eli yskintä viikon päästä taattua tavaraa...

Näkymä keskusaukiolle

KE 29.06.2008

0700 Noustiin ylös -Päivästä näyttä tulevan samanlainen kun edellisestä

0750 Runsaalle aamiaiselle (keitetty kananmuna, 1x tomaattisiivu, 3x tumma oliivi, vuohenjuusto siivu, 2x edam? juustosiivu, 4x siivua jalla pullaa (ranskanleipää) 1x tuoremehu ja 1x kahvi. Ja taas taistelija jaksaa.

Tinex ninimen lähimyymälä (market) löydetty ja kokeiltu Hinnat OK. Skopsko tölkki 28din, Walter Wolf 50din (tupakka, poltettava Pekkan huomautus)

Tiedustelua:

Pääkadun ilme uusiutunut...Kaupallisempi.... Toriaukea entisellään tosin siihen oli tullut (tai ne oli korjattu) liikennevalot.

Pääkadun kuolleesta päästä

Pääkatu tosiaan uudistunut Kaupallisempi... Tosin ei tarvinnut kuin astua sivukadulle niin kaikki oli taas entisellään... Kakkan haju oli tosin hävinnyt (pohdimme pitkään mikä puuttuu) Jätettä ei siis enää polteta, kunnallishuolto pelaa. MADMAX-parkki ei yhtään madmaxiä enää... Mitä kummaa...Strugassa sivukujalla kuitenkin bongasimme 1x madmax joten huoli pois niitä on siis vielä.

Jotkut asia ei muutu

Jotkut taas muuttuu... Talo valmis ja maalattu

Urheilukeskus vieläkin kesken... jonka takana on se halvatun linja-autoasema...HEH Kumpikaan ei muistanut mokomaa juttua ennenkuin vasta surautimme sinne taksilla.

Urheilupuistoa

"Väänsin jalla-kakan urheilutalolta lukien ensimmäisen pallokentän katsomon eteen, kalsarit jäivät kakittuina"

Tivoli taas kaupungissa

Rekkan kyljessä teksti SavoTrans Hmmm...

Piparkakkutalon kentän puoleisen päädyn puut kasvaneet paljon, saunaan pääsee suoraan päädystä. Tiloissa joku Make-Make maan mikä-lie virasto tai jotain...

No se talo ja Ali...

Autotallin takaa...

Puistobaarissa viinillä 09:30-10:20 4x Alexandia valkoviini 2x Pelisterka kivennäsivesi 0,20l yht 320MKD

Kadun molemmat puolet

Vegas ei ole enää....Paikallinen suke tutkittu josta sittemmin ostimme partavaahto juhanit ja Alin lusikat...Havainto sieltäkin Liki hajuton ja muutama lihakauppa on edellen olemassa mutta nekin ovat jo ihan direktiivin täyttäviä...

Combo-tupakkaa löytyi vielä (Bond 50 din))

Söimme Cafe&restorant Tivolissa Vaikutti hieman tyylikkäämmältä paikalta jonne kaltaisemme rupusakki ei ollut niin tervetullutta. Paikassa jotkut ihme tihuttajat työnsivät vettä hienona sumuna asiakas tiloihin jolla tietysti ilma viileni ja oli miellyttäväämpää. (Mietimme hygieniaa vedenlähde kuitenkin reka (joki) Pena tai Vardar...Hmmmh

14:00 alkoi myrsky ja se kesti 14:45 asti mutta valppaat tiedustelijamme aistivat tilanteen jo ennenkuin se alkoi ja palasivat hotelli-kammioon turvaan ennen kuin kerkesivät kastua.

Toriaukean viereinen ostoskeskus katsastettu Mitään ei ostettu mutta suihkulähteen vesi pelaa. Kultaa edelleen kaupan paljolti, hintoja ei kyselty kun ei kummallakaan tarvis.

"Kansanbaaria" emme löytäneet enää, tosin kumpikaan ei muistanut missä ihan tarkalleen sijaitsi....

Pyörimme albaani-alueella. Sielläkin siistimpää kuin ennen... Häävaatealue edelleen täynnä tavaraa....

Illan päätteeksi menimme respa-ukon suosittelemaan "kalaravintolaan" (riba) ja nautimme 3x olut ja Alille tarjotun nescafe-juoman (kylmä kahvi Emme suosittele) 200din. Siitä sitten pääkadulle jossa drinkkiä lisää Fatura nimisessä baarissa. Saksa-Turkki futis-matsi alkoi ja albaanit oli ihan sekaisin.... Hotellille kaupan (taas Tinex viintä lisää) kautta juomaan lisää. Jalkapallo-ottelun ratkaisu hetkillä ei ollut mitään liikettä eikä mitään meteliä. Saksa ilmeisesti voitti Ilkka tiedusteli joltain ohikulkijalta huutamlla 2.kerroksen ikkunasta serbiaksi albaanilta joten tieto hieman epävarma.

01:00 havaitsimme kunnan lakaisupartion 3x luutamies ja 1x kärrypoika eli kunta yrittää huolehtia katujen siisteydestä (1x luutajätkä lakaisi roskat sadevesiviemäriin Tästä on pitkässä juoksussa siis tosi iso etu) Tässä kohden iltaa mietimme jo 2x lakaisukoneen tuomista Tetovon kylille vaikkapa Euroopan läpi ajaen... Rahoitus kuitenkin vielä roikkumaan... OSKE vai joku muu esim vaapaaehtois keräys jne... Unille hetkeksi.

TO 26.08.2006 Kaunis päivä n.+30C

n.06:00 Heräsimme ja suihku kummallekkin

n.07:00 Aamupala Omelettia

n.07:45 Kirjaannuimme hotellista ulos ja maksoimme yömme, lasku yht 60€ á 1800MKD. Saimme hyvän matkan toivotukset iloiselta respan ukolta paikallisella kielellä.

Otimme taksin tolpalta...toriaukealta ja ajoimme avtobuscentralille sinne halvatun urheilukeskuksen taakse...76MKD (80din tasan kiitos ja ukko oli ihan otettu) Suosittelen hienoista tipittämistä mutta tulevia matkaajia ajatellen siinäkin kannattaa olla hillitty.

Avtobuska stanica eli linja-auto tiketti Tetovo-Struga maksoi 350MKD. Ensin olimme hieman hämmentyneitä kun lippuluukun mimmi totesi että ei Tetovosta mene bussia Ohridiin (joka nyt kuitenkin on suurin kylä sillä nurkalla maata). Mutta nähtyään meidän pettyneet ilmeemme innostui kertomaan että kyllä Strugaan bussi menee mutta että olette hieman liian aikaisessa (0800) että se ainoa auto lähtee 1315 joten eikun miettimään vaihtoehtoja. Joimme jopa Pepsiä emme Skopskoa, ne ei myyneet sitä. Päädyimme ratkaisuun että menemme puisto-baarin juomaan viiniä kunnes kello on tarpeeksi ja voimme siirtyä takaisin bussi asemalle. Ja bussiin... Matka taittui ihan mukavasti Tetovo-Gostivat-Prilep-Struga kesto n.2½ tuntia. Ilkka nukkui pikku viini huuruissa ja mä ihastelin vuoriston kauneutta myös viini huurussa. Yletön viinin nautiskelu ei ole kovinkaan järkevää bussi matkailua ajatellen. Kusi hätä oli ainainen ystävämme ja isompia pysähdyksiä ei ole kovinkaan monta. Loppu matkasta kun muut matkaajat olivat bussista jo poistuneet huomasimme bussikuskin imevän tupikkia ilman isompia murheita tuntematta joten päätimme mekin pistää tupakat palamaan. Sitten meidät hylättiin liki autiolle Strugan linja-autoasemalle jossa sentään yksi taksi piti päivystystä. Siis taksiin ja hetken kyydin hintaa tingittyämme lähdimme etsiskelemään hotellia johon majoittua.

Bussia odotellessa

Tiesimme että matkalu avartaa Puistobaarissa 4tuntia n. 38C lämpötilassa todella avartaa ja päihtmisvaara on ilmeinen. Joten tässä nyt sitten humallutaan (12 vuotta harjoittelua). Sitten kahlattiin avtobus-asemalle lähi kaupan kautta Pitäähän sitä nyt matkaevästä olla 2litran viini retkipullo löydettiin... ja paikalliset pulsut luuli meitä venäläisiksi...

Bussi asema

Ali ja Ribastaja

Kanava

Munabaari ja satama

"Amunen OK vähän ennen kuu paistaa " "Koin koittoa ootelessa, viiriäiset laulaa" "Muutama lokki laulaa" "Ei puutu kun Tsetseemigit" "Tsuiska helpottaa" Yöllisiä ajtuksia

ja lisää "odotellanan auringon nousua" "04:36 meitsin alotti utro-vuoron" "Makiaa haluaa ---> pitkäviineri" "2x apina vieläkin roikku tosssa 04:55) joten pojat heikossa hapessa.

Strugassa tutustuimme herra Simoneen (kirjoitusasu on heitetty hatusta) Hän esittäytyi paikalliseksi poliisipäälliköksi ja kehotti meitä käyttämään hänen nimeään mikäli joutuisimme vastahankaan virkavallan kanssa. Hyvä juttu - aina pitää tuntea paikallisia silmää tekeviä ihan vaan jos sattuu joutumaan välikäteen.

LA 28.06.2008

"04:00 ylös"

"05:00 Ei saa mistääää mitää juotavaa"

"09:13 Kävelykaudun kanaalille Aa6-kaljaa 2x pulloa"

Strugassa asuimme Berat nimisessä motellissa osoite Kej 8 Noemvri no3 Puhelin +389 46 787391 Johtajan nimi oli Medet Beqiri. Paikka jossa tarvitsee jättää ainakin toisen matkaajan passi respaan henkilötiedoiksi.

Parvekkeelta

Keskimmäinen oli meidän hotelli ja iloisia raksapoikia

Taas joutsenperhe ja Ali

Ribastajia ja peltiveneitä

Uima-allasbaari

Ilkan paita

SU 29.09.2008 aurinko paistaa mutta pojat on sekasin.... "Illalla ihan sekasinssansas"

Tyttöjä ja Ilkka

Ja Ilkka taas

MA 30.06.2008 "Koi on koittanut" "Hengissä ollaan" Kävimme taksilla autocamp treskassa Rajapoliisit oli meistä hyvinkin kiinnostuneita mutta rauhoittuivat kun kerroimme että 10v sitten olimme täällä jo ennenkin. Asenne muuttui hyvinkin asialliseksi. Mutta en suosittele olemaan liian yltiöpäinen ja luottavainen asiassa. Uudet herrat on nykyään puikoissa jotka ei edes muista aikaa jolloin siellä on ollut finski-voijnik

Taistelija muistomerkki ja kanava

Tga za jug rose-viiniä

TI 01.07.2008

"Herätty eli noustu ennen koin-koittoa" "Nyt koi ylhäällänsä kello onmpi 06:08" "Illallansa käytynsä valkialla mersedes-taksillansa Kjafa-Sanissa" Kukkula oli ihan entisensä. Kävimme kääntymässä raja-asemalla poltimme tupakat ja sitten pois.

BMW

KE 02.07.2008

"Herätty eli noustu ylös ennen koin koittoa" "Aamulla havaittu että Pekan kapula hukattu" "Aamupäivästä käyty uima-allas-baarissa jossa kyyppi iloisena ilmoittaa että puhelin onmpi pöytälaatikossa"

Tämä tölli tyhjillään

TO 03.06.2008 Helvetti irti...

06:00 Herättiin ja aamukävelylle

Mulle tuli kaikki nämä mitä matkaajan tulisi välttää:

-Nestehukka (juo tarpeeksi ja pidä retkillä riitävästi juotavaa mukana )

-Helvetillinen krapula (pysy kännissä)

-Lämpöhalvaus/auringonpistos (peitä pääsi, millä ikinä haluat sen tehdä)

-Jalla (paska-tauti Kohta ohjeita)

Muista oireet liittyvät usein yhteen eli kroppa hylki nesteitä siis ainakun join oksensin, kokoajan oli olo että pitää ruukulla istua, horkka ja vapina yhtäaikaa. (En ollut mitään hyvää matkaseuraa sinä päivänä Kiitos Alille kestämisetä)

Ilkka teki pari lyhyttä tutkimusretkeä kanavan alajuoksulle...

Illalla olo vähän helpotti ja kävimme ostamassa postimerkkiä ja postikorttia Mitään en uskaltanu laittaa sisälleni...

Joten kannattavia retkieväitä ovat:

-Tena for men monta pakettia (olisi ollut käyttöä)

-Kakka sulkulääke eli esim. Immodimium ja kannattaa säästää paketti (paikallinen farmaseutti löysi sen perusteella meille vastaavaa tuotetta lisää HUOM! Käytä ohjeen mukaan)

-Korkkiruuvi sekä kruunukorkinavaaja

-Hiilitabletteja (Kannattaa syödä jo ennen retkeä HUOM! Kysy lääkeriltä lisää asiasta)

-Vettä Pitää aina olla saatavilla

-Kaapumallinen vaatetus helpottaa elämää lämpimässä ympäristössä

Jonkun taistelun muistomerkki

Minkälie taistelun...

PE 04.06.2008 Puno suntsas (aurinko paistaa)

07:00 Ylös Olo parempi

07:30 Lämpötila +26-+27C

Varovainen aamu. Olutta varovasti ja postikorttien lähetys. Taksi alle ja tarkastamaan avtobus aikatauluja. Lähteekö joka päivä ja miten. Taksikuski tiesi suurinpyörtein miten ne lähtee kun oli kuullemma joskus ajanut linjaa Struga-Belgrad-Struga.

Sitten koiranimikkeitä - Jesse ½karvainen pitemmät jalat ja liikkuu monesti mustalaisten kuorman mukana - Sesse kuin jesse mutta lyhyemmillä jaloilla varustettu otus - Jeppe pieni mutta terhakka seurakoira mallinen otus (1x pääsi nuolaisemaan Alin kinttua)

Syöty Suflaki + leipä. Karjalanpaisti mutta vain siasta...Leipä pitaleipää hyvin lähellä.... + Ilkka piti grillatuista herkkusienistä. Ihan illalla söimme epäilyttävää grillivarraskanaa joka sitten revittiin kadulla ja laitettiin ääntäkohti (aamulla ei oltu kuoltu, eikä näemmä vieläkään....)

Lake Ohrid

LA 05.06.2008 +30C auringossa mitattu +42C

03:00 Hermo pinteessä eli ei unta

06:00 Kanava tyhjennetty -->alkaa täyttyä (syytä mietittiin pitkään) Jos kanavan puhdistus oli kyseessä niin kannattaisi saimaan kanavan puhdistusta samaan tyyliin miettiä ;D

Ilkka alko puhelemaan vanhasta tv-sarjasta I spy (löytyy esim piratebay.com sivustolta ja varmaan myös youtubesta) Illalla meitä nimittäin epäiltiin vakoojiksi allas-baarissa.

Ilkan polvi renaa. Otimme ilmakylpyjä Fürerin ohjeitten mukaan... ei paljon auttanut

Sitten tulee tri Müllerin opit kehiin... Aamu pitää aloittaa "mylleröinti-liikeillä" Tässä vähän mallia antaa Ilkka...

Müller

Nämä kuvat kuuluvat loppu lomani viettoon mutta sivuavat Mylleröinti aihetta. Kauniina kesäisenä perjantaina olin nauttimassa olutta Kupittaan puistoalueella Turussa. Viereiselle tontille ryhmittyi polttariporukka (nuoria naisia)joka alkoi touhaamaan jonkin sorttista latino-tanssi kurssia. Muutaman askel kerran harjoittelun jälkeen opettaja mimmi tuli kysymään josko haluaisin osallistua tanssiaskelluksen oppimiseen. Vastasin kieltävästi mutta haluavani opettaa heille muutamia "hyödyllisiä" jumppaliikkeitä. Pääsin siis suoraan opettajan tehtäviin. Selitin mylleröinnin taustat ja aloimme treenaamaan musiikin tahtiin. Ilkka olisi ollut hyvin ylpeä tästä suorituksesta. Luulen että mimmit ei hirveän korkealle kyllä arvostaneet itse venyttely muotoa mutta pikku hiprakassa kaikki on kivaa... Jos pääsette vastaaviin tilanteisiin näytämään mallisuorituksen ja sitten muut toistavat niin muistakaa kumarella ja vanuttaa rinta- ja pakaralihaksistoa reilummalla kädellä kuin olisi tarpeen Siinä silmä lepää jos sattuu olemaan vastakkaista sukupuolta olevia liuta edessä HEH Siis jos mylleröinti taas yleistyy suomessa niin synnyin sijat ovat Turkun Kupittaalla ;D

Kanavaa

Taas se juo

Ukot

Strugaa parhaimmillaan

SU 06.06.2008

06:00 Heräsimme

07:30 Hotellin omistaja vei meidät avtobus-asemelle ja sano että tästä se lähtee... Kiitos hänelle. Itse bussilla lähtö meinasi tuottaa ongelmia... Bussi lähti ajallaan mutta takapihalta jota emme ymmärtäneet vaikka 45min seisoimmekin asemalla. Noh kun bussi oli lähtenyt ryntäsin lippuluukulle ja kysyin oliko se tuo bussi ja ojentelin lippua mimmille. Mimmi nyökytti päätään ja koetti rauhoitella että kyllä tämä hoituu... Hän otti puhelimen ja soitti kuskille eli pysäytti bussin ja sitten nappasi meille taksin joka vei meidät bussille. No kaikki päättyi ihan hyvin kerkesimme bussiin jne. Harmittaa vaan kun ei kerenny kunnolla kiittämään lipputiskin mimmiä. Onnistusko suomessa - ei varmasti. Sillä olis halunnu kiittää enemmän kun olan yli huikkaamalla Fala.

Bussia odotellessa

Ja taas Tetovo 11:30 Kirjaantuminen hotel Macedonia ja sama huone kun viikko sitten Tutut ympyrät siis. Syömään pizzaa. Parturia ei löytynyt vaikka respan mimmi "tiesi" kertoa missä semmon epeli otuksia nylkee... siis leikkaa partoja. Tinex lisää viiniä ja eikun meno jatkuu... Suosittelemme kaikille matkustavaisille omaa tyynylinaa tai jotain omaa unilelua matkaan mukaan jotain jonka kanssa mieli lepää.

MA 07.07.2008

06:00 ylös

Sitten pojilta karkasi mopo käsistä ja heitimme aamutuimaan shoppailu kierroksen Viiniä muutamia pulloja, parran ajot mustalais parturilla(oli muuten hyvä), partateriä, lusikoita, tupakkaa jne ja sitten syömisen kautta (Arbi vanhoilta ajoilta tuttu ja tutun näkönen kyyppi kans tarjoili)nukkumaan Molemmilla ajantaju pikkusen sekasin.

Ilkka ja Imt

TI 08.06.2008 Viimeinen aamu +38C

Heräsimme n.07:00 ja Ilkka kävi aamupalalla

Tuumimme että ne munankuorihatut on vielä löytämättä Niitä sitten albaani kaupungin osaan etsimään ja sieltä niitä sitten viimein löytyin (pitkä etsintä) Ilkka yritti kovasti tinkiä mutta ei niissä paljon ilmeisesti tinkavaraa ollut n.20e/kpl oli pyynti. Sitten otimme taksin kohti Skopjen lentokentää 40€ ja tyyppi oli ihan onnellinen niinkuin mekin....Skopjessa kannattaa pitää ikkunat kiinni liikennevaloissa yms missä joutuu pysähtymään ammattivarkaiden takia (lue mustalaisten).

Finskin lähtöselvitys pelasti kaiken....Rankkaa oli ollut....

Ilkka totesi jo tuossa reissun aikana että "Jouluksi kotiin" eli make-maahan mutta luulen ainakin itse että taitaa vielä sillon jäädä väliin eli olkaa Ilkkaan yhteyksissä jos reissu kiinnostaa...

Sitten vielä muutamia käytännöllisä sanoja ja sanontoja:

Hyvää päivää - Dobar den (huomenta - utro, ilta - vecher, yötä - nokj)

Terve - Zdravo

Kyllä - Da, Ei - Ne

Mitä maksaa - Kolku costa

Yksi pieni kylmä olut - Eden malo ladno bivo

1 - eden, 2 - Dva, 3 - Tri, 4 - Cetiri, 5 - Pet, 6 - Sest, 7 - Sedum, 8 - Osum, 9 - Devet, 10 - Deset

Saatan jatkaa tätä tarinointia tässä lisääkin mutta tässä nyt perusjuttuja retkeltä.

Ilkalle iso Kiitos matkaseurasta ja yhteistyöstä tämän sivuston tuottamisesta. Ja Marjolle "oikoluvusta?" ;D

/pekka

Pekka Kämäräinen, saimaanrannanmaalari, Makedonia, fyrom, f.y.r.o.m.